Wist je dat als je een artificiele Intelligentsysteem (AIS) ontwikkelt om persoonlijke gegevens te verzamelen en te verwerken voor advertenties, je rekening moet houden met de regels van de GDPR en het verbod op gerichte advertenties voor minderjarigen op basis van de DSA?
Wat zijn AIS?
Artificiele Intelligentie Systemen (‘AIS’) zijn een integraal onderdeel van ons leven geworden en keren terug in verschillende capaciteiten en applicaties. Hoewel de technologie geen universele definitie heeft, wordt het vaak geassocieerd met complexe algoritmische systemen zoals Large Language Models (LLM) (zoals de GPT modellen achter ChatGPT).
In de praktijk
En toch is AI meer aanwezig in ons leven dan we ons realiseren. Denk aan de aanbevelingssystemen die zinnen suggereren terwijl we e-mails schrijven of de samengestelde ranglijsten van liedjes en video’s op onze sociale media.
AI kan zelfs thuis een rol spelen, waar het slimme luidsprekers of robotstofzuigers aandrijft die persoonlijke gegevens kunnen vastleggen, zoals beelden van de binnenkant van je huis.
Of je nu overweegt om AIS te gebruiken in je privéleven of op de werkplek, in een tijdperk waarin AI steeds meer een prominente plaats inneemt in diverse aspecten van ons leven, kan het interessant zijn om enkele algemene overwegingen te benadrukken bij het ontwikkelen of inzetten van AIS.
GDPR?
Het doel bepalen:
- Een doel voor de leerfase – zoals duidelijk definiëren waarom je gegevens verwerkt voordat je je systeem ontwikkelt en traint – en
- Een doel voor de productie- of implementatiefase – wat ook vereist dat je de toekomstige mogelijkheden, inclusief de machine learning-capaciteiten van AIS, meeneemt.
Informatie en uitleg:
Uitoefening van rechten:
Aankomende wetgeving?
- Data Governance Act (DGA) met regels over gegevensgebruik en -deling (aangenomen);
- Digital Services Act (DSA) die de regels vaststelt voor online platformen en tussenpersonen – online marktplaatsen, sociale netwerken, platformen voor het delen van inhoud, app-winkels en online reis- en accommodatieplatforms;
- Digital Markets Act (DMA) die verplichtingen en verboden vaststelt voor Gatekeepers (grote digitale platforms met kernplatformdiensten – zoals bijvoorbeeld online zoekmachines, app-winkels en berichtendiensten. Denk bijvoorbeeld aan Google en Amazon.) – wat een nawerking zou kunnen hebben voor kleinere entiteiten;
- Data Act met regels over eerlijk gebruik en toegang tot gegevens;
- Artificial Intelligence Act (AIA) die de regels vaststelt voor AI-systemen op basis van een risicogebaseerde benadering;
- Aansprakelijkheidsrichtlijnen omvatten de gewijzigde Productaansprakelijkheidsrichtlijn (PLD) en de Aansprakelijkheidsrichtlijn voor Artificiele Intelligentie (AILD).
Auteur: Parastou Amiri, Julie Van Eyck